ekonomika domén, alebo prečo by bez Websupportu nebolo na internete Slovensko


 

Aktuálne sa v médiách píše o pokute finančnej správy Websupportu, všetci upozorňujú na fakt, že registrátor domény neovplyvňuje jej obsah. To je veľmi správne a treba dodať, že registrátor často dokonca ani neprevádzkuje k doméne DNS záznamy, takže ani len nesmeruje prehliadače na server, na ktorom stránka je. Absurdné je ale tiež to, že štát pokutuje firmy, ktoré na slovenských doménach vôbec neryžujú a bez ktorých by väčšina slovenských stránok vôbec nebola pod slovenskou doménou.

Ekonomiku za pre-predajom slovenských domén poznám z prvej ruky, vo Websupporte som pracoval a domény predáva aj môj aktuálny zamestnávateľ. Z tých donedávna zhruba 15 a po novom 9 eur, ktoré ročne zaplatíte za .sk doménu si nechá provider len jedno, dve euríčka. Za tie ale musí odviesť kopec práce:

Vyvíja a prevádzkuje samo-obslužný portál na správu domén, beží DNS servery, robí zákaznícku podporu. Domény sú pakáreň, v kuse k vám chodia rozhádaní konatelia bojujúci o firemú doménu, plačúci podnikatelia, ktorým doména vyexpirovala, či polícia, ktorá rieši náckov, pedofilov, či len obyčajných podvodníčkov a potrebujú od vás nejaké logy. Robiť domény je z pohľadu financií mizerný, stratový kšeft. Stačí, ak sa ako zákazník raz spýtate na technickej podpore providera otázku k nastaveniu DNS serverov – a v tej chvíli provider na vašej doméne ten rok prerobil. Technickú podporu totiž treba platiť. A ruku na srdce – kto z vás ITčkarov vie presný rozdiel medzi “A” záznamom a “CNAME“? Vačšina zákazníkov, čo si kupuje domény, nevie o tom vôbec nič. Treba ich vzdelať, poučiť, nasmerovať, pomôcť im, to všetko stojí úsilie. Firmy ako Websupport, či Webglobe sú úžasnou školou efektivity. Viete si predstaviť robiť toto všetko za 2 eurá ročne a ešte mať zisk a platiť z neho dane?

Robia to len preto, lebo domény majú cross-sellingový potenciál. Ak si u nich kúpite .SK doménu, často si dokúpite aj napríklad .EU, alebo .COM doménu, alebo službu webhostingu, či virtuálny server, kde už sú marže v pohode.

Pokuta 80 tisíc EUR Websupportu je zhruba vo výške ich hrubej celoročnej marže z predaja slovenských domén. Pritom by štát mal byť firmám ako Websupport úplne vďačný. Bez nich by si pravdepodobne väčšina ľudí a organizácií .SK doménu nezaregistrovala. Jednať priamo s SK-NICom je totiž neskonalá otrava – skončíte v kolotoči notárskych overení, papierových potvrdení, písomných vyhlásení a ručných konfigurácií DNS serverov. Toto všetko hádže Websupport na seba, preto je držiteľom tak veľa domén a nebyť Websupportu, väčšina slovenských webov by sa plavila pod cudzou vlajkou, najskôr asi .EU. Vyzeralo by to divne a štát by prišiel o príjem z .SK domén. Aha vlastne neprišiel, lebo to celé zhrabne SWAN, ale whatever.

Zosobňovať providerom zodpovednosť za obsah stránok, ku ktorým sú formálni registrátori domény, je troj-násobná technická hlúposť. Aby váš webový prehliadač správne zobrazil WWW.STRÁNKU.SK, musia byť poriešené tri veci, každú z nich pritom môže zveriť zákazník niekomu inému:

  • zaregistrovať doménu v SK-NICu a nastaviť v ňom IP adresu správneho DNS servera
  • spustiť DNS server a nakonfigurovať na ňom IP adresy URL názvov. Že napríklad WWW.STRÁNKA.SK je vlastne 128.82.212.21
  • bežať WWW server na danej IP adrese a umiestniť naň HTML stránky

     

    Takže ak máte stránku, možete si k nej zaregistrovať doménu vo Websupporte, mať DNS server vo Webglobe a samotnú stránku v Telekome. To je ešte ten jednoduchší scenár, lebo by ste u štvrtého providera mohli mať sekundárny DNS server, u piateho databázu k webu, u šiesteho konektivitu, u siedmeho záložnú konektivitu, atď. To všetko sa dá zmeniť aj sto-krát za deň, bez toho, aby o tom tí provideri vedeli. Kto chce, vie ísť ešte oveľa ďalej. Keď pred desiatimi rokmi zhabali vrámci kauzy NBÚSR123 server, na ktorom beží kyberia.sk, múdri kamoši spravili riešenie, pri ktorom je doteraz kyberia.sk tak schovaná, že voľne viditeľná IP adresa vôbec nie je on. Beží inde, na viacerých miestach naraz a zároveň nikde. Skoro až túžim po tom, aby ho opäť chceli zhabať.

    Trestať nelegálne kasína je fajn, ale ak si štát ako vinníka vyberie namiesto samotného kasína hocikoho z týchto vyššie menovaných providerov, je to hlúposť a platí, že čím vyššie v horeuvedenom zozname idete, tým väčšia hlúposť. Štát samozrejme nezaváhal, šiel úplne najvyššie a trestá registrátora domény, čo je, z technického hladiska, uberhovadina. Mal by ísť úplne iným smerom. Kasína zarábajú prachy, tie tečú cez účty, kreditné karty, nedá sa to tam niekde poriešiť?

    V múdrom štáte by možno nebolo treba šikovných providerov, SK-NIC by vyzeral akčne a úslužne a domény by sme si poriešili priamo tam. Kým to tak ale nie je, mal by štát každý rok providerom ako Websupport posielať ďakovnú kyticu za propagáciu štátneho symbolu na konci každého URL, bez nich by to teraz fakt nešlo. Alebo potrebujeme podnikavého libertariána, čo kúpi Slovákom novú top-doménu ako trebárs “.SVK” a ukáže SK-NICu a Finančnej správe prostredník. http://blog.hysteria.svk/?

  • 6 thoughts on “ekonomika domén, alebo prečo by bez Websupportu nebolo na internete Slovensko

    1. Výborne napísané, mal by to pochopiť aj technický ignorant. Mimochodom ktore registruje domény štátu?

      1. Vďaka za pochvalu. Myslím, že .svk doménu ponúkal kedysi normálne ICANN.org, ale počul som to len z druhej ruky, suma bola okolo 100 tisíc USD.

    2. Len taky detail. Pokutu provideri dostali preto, ze boli aj drzitelom domen, ak sa nemylim (pises, ze registratori). Ale aj tak je to v tomto pripade nehoraznost jak svina.. Hlavne to, co tym pokutam predchadzalo – vydieranie.

      Ak by som teda niekoho vydieral, na sude mi bude stacit povedat, ze to bola obchodna ponuka, ktoru som zle naformuloval. Alebo este lepsie, zasielku zo sudu si nepreberiem…

      1. Áno, vďaka za upresnenie, aj držiteľ a nielen registrátor. A áno, to s tým vydieraním je ako príbeh z Ruskej Federácie.

    3. Je absurdné zavrieť do basy postara za dorucenie listu s bombou, či? Alebo je posta penalizovana za roznasanie letakov Nike?

    4. Nuz Pajkus, v aferke Websupportu ide o to ze firma nebola len registrator, ale aj drzitel domeny, a tvrdit ze drzitel domeny nie je zodpovedny za stranky co na nej bezia je podla mna trochu mylne.

    Comments are closed.